Návrh alternativ financování silniční infrastruktury
1. Preambule
Úvodem je třeba zdůraznit, že tento materiál si neklade za cíl navrhovat
rozsah a postup budování dopravní infrastruktury ČR (to je v kompetenci
příslušných státních orgánů, nikoliv Sdružení pro výstavbu silnic Praha),
ale soustřeďuje se na zásadní problém, což je nedostatek fi nančních zdrojů
na její dobudování s tím, že přináší náměty, jak tento nedostatek řešit.
2. Základní východiska
Stav fi nancování rozvoje dopravní infrastruktury ČR je za současných podmínek možné
charakterizovat následovně:
- nedobudovanost zásadní dopravní sítě
(chybějící úseky dálnic a rychlostních silnic, obchvaty měst, nedokončená modernizace železničních koridorů);
- vysoká míra rozestavěnosti
(vytvářející tlak na dodatečné fi nanční zdroje v průběhu roku, které ovšem nejsou ve státním rozpočtu bilancovány);
- rychlé zastarávání stávající silniční infrastruktury, které se promítá do zvýšených
potřeb údržby a rozsáhlejších oprav, včetně rekonstrukcí;
- nedostatečná výše národních zdrojů
(způsobuje podvázané fi nancování údržby stávající sítě a nedostatek zdrojů pro fi nancování
investičních projektů, které nelze fi nancovat ze zdrojů EU v rámci Operačního programu
Doprava (např. téměř 50 % silnic I. třídy není provozováno v normových parametrech,
více než 10 % všech mostů je v nevyhovujícím stavu – potřeba výdajů je vyčíslena v řádu
desítek miliard Kč);
- plánovaný pokles fi nančních zdrojů v rozpočtu Státního fondu dopravní
infrastruktury (SFDI) mezi lety 2010 a 2011 o 36 %, absolutně o 35 mld. Kč;
- potřeba úvěru EIB (včetně otevření nového rámce) na spolufi nancování fondů
EU pro následující roky ve výši 20 mld. Kč
(zdroje EU se nestaly doplňkem fi nancování, ale náhradou národních prostředků);
- nedostatečné fi nancování projektové a majetkové přípravy akcí.
... další informace, celý dokument